Seiko Alpinist är legendariska klockor som introducerades 1959 och varit några av de populäraste från den japanska klocktillverkaren sedan dess. Alpinist-modellerna ingår i Prospex-serien och består av tåligt byggda, funktionella och prisvärda armbandsur för såväl äventyrare som för vardagsanvändaren.

TL;DR – gemensamma drag för alla moderna Alpinist-modeller

• Mellan 38 och 40 millimeter i storlek
  • Ungefärlig tjocklek på 13 millimeter
  • Vattentålighet ner till 200 meter / 20 BAR
  • Safirglas
  • 20 millimeter bredd för rem
  • Kaliber är Seiko 6R35 med 70 timmars reserv
  • 46-47 millimeter från skänk till skänk

Moderna modeller du kan köpa idag

Seiko Alpinist finns idag i flera olika modeller som kombinerar traditionell design med modern teknik. Några av de mest populära som du kan köpa idag är följande:

Seiko Alpinist SPB121J1
Seiko SPB121J1. Foto: Seiko

SPB121J1

Denna modell är en modern uppdatering av den klassiska Alpinist-designen, med en grön urtavla och en 39,5 mm rostfri stålkåpa. Den är utrustad med Seikos 6R35 automatiska rörelse, vilket ger en kraftreserv på upp till 70 timmar.

Seiko SPB119J1. Foto: Seiko

SPB119J1

En annan populär modell med en vit urtavla och samma robusta konstruktion som SPB121J1. Den erbjuder en sofistikerad look som passar både utomhusäventyr och formella tillfällen. Störst skillnad är färgen på urtavlan, i övrigt är modellen mycket snarlig sin syskonmodell ovan.

Seiko SPB155J1. Foto: Seiko

SPB155J1

Denna modell har en olivgrön urtavla och en något mindre storlek på 38 mm, vilket gör den idealisk för dem som föredrar en mer diskret klocka. Modellen saknar inbyggd kompass, men den gröna urtavlan och nättare designen gör SPB155J1 till en storfavorit, framför allt hos de med små handleder.

Funktionerna i Seiko Alpinist

Det finns inte mycket som särskiljer den här serien från andra, snarlika modeller från Seiko eller konkurrenterna. Det som gör Alpinist-modellerna så populär är framför allt designen och hur stabilt klockorna fungerar, år efter år.

Här är några saker du kan tänka på kring Alpinist-modellernas armbandsur och huruvida funktionerna matchar vad du behöver.

Automatiskt urverk

De första modellerna hade mekaniska urverk med manuell uppdragning. Modernare modeller har automatiska urverk som dras upp med hjälp av din handledsrörelser när du bär klockan. Automatiska urverk kräver service med några års mellanrum för att fungera optimalt.

Vattentät design

Armbandsuren i Alpinist-modellerna är anpassade för tuffare tag och är designade därefter. Förutom att stå emot stötar och slag så har de utmärkt vattentålighet ner till 200 meter eller 20 bar. Det betyder inte att du kan dyka med ditt armbandsur, utan se det som en indikation på god regntålighet.

Kompass

Alpinist-modellerna har inbyggd kompass så att du alltid kan orientera dig enligt väderstrecken. Det är inte en kompass som du kanske är van vid, utan det är en del av boettens funktion med en ring som du vrider på. En bit längre ner förklarar vi mer om hur den fungerar.

Pris på Seiko Alpinist

Hur mycket kostar egentligen klockorna i Prospex Alpinist-serien? Om du hade hoppats på några tusenlappar så får du allt tänka om – de här modellerna kostar helt nya från cirka 8 000 till 9 000 kronor, och uppåt.

Beroende på skicket kan du få betala från cirka 2 000 kronor och uppåt på begagnatmarknaden.

Tänk på att det är automatiska urverk som används vilket betyder att regelbunden service med några års mellanrum är behövlig om du vill behålla funktion och tidsprecision. En service kan kosta så mycket som 5 000 kronor eller mer beroende på vad du behöver fixa med armbandsuret.

Butiker i Sverige som säljer Alpinist-klockor

Här är tips på butiker med klockor från Seiko. Det finns många fler, men jag letade fram några av de största att utgå från. Observera att länkarna INTE är affiliatelänkar.

En kort historik kring Seiko Alpinist

Alpinist-modellen lanserades 1959 som Seikos första, dedikerade sportklocka.

Modellen togs fram som ett robust alternativ åt japanska äventyrare som bergsklättrare och utomhusentusiaster. Den skulle helt enkelt klara riktig tuffa förhållanden.

Den allra första modellen hette ”Laurel Alpinist” och var en modell med manuell uppdragning, alltså ett mekaniskt urverk. Den hade en extra tydlig urtavla för mycket god synlighet även under tuffa förhållanden.

Mest kända modellen och kanske den populäraste genom tiderna är SARB017 som lanserades med SARB-serien under 1990-talet. Den modellen hade en grön urtavla som snabbt blev en favorit hos klockentusiaster världen över.

Seiko SARB017 tillverkas inte längre, men du kan hitta den på begagnatmarknaden. Populärt är sällan billigt, och den här klockan har ett ungefärligt begagnatpris från runt 6 000 kronor och uppåt.

Så fungerar kompassen på Seiko Alpinist

Kompassen är inte magnetisk som en vanlig, handhållen variant som du kanske kommer ihåg från skolan eller scouterna. Men det betyder inte att den är speciellt svåranvänd heller.

Ringen runt boetten är roterbar och har graderingar med tydligt utmärkta kardinalriktningar (N, E, S och W) samt grader (0 till 360). För att ställa in riktningen gör du enligt följande:

1. Peka timvisaren mot solen. Notera solens position på himlen och håll klockan så att timvisaren är så korrekt pekad mot solen som möjligt.
  2. Rotera kompassringen så att markeringen för nord (N) pekar mot timvisaren. När du har gjort det visar kardinalriktningarna på ringen korrekt väderstreck.

För att läsa av din riktning kontrollerar du markeringarna i förhållandet till urtavlan.

Befinner du dig på norra halvklotet är syd mitt mellan timvisaren och klockan 12.00. Är du på södra halvklotet är norr mellan timvisaren och klockan 12.00.

Categorized in:

Tagged in: