Första säsongen av True Detective är en av de bästa krimiserierna som någonsin gjorts. Nej, det är inte bara mina egna tankar och ord – det är vedertaget att första säsongen är ett mästerverk med Matthew McConaughey och Woody Harrelson i huvudrollerna. Och klockfantaster världen över är extra nyfikna på vad McConaughey har på sin handled.

Armbandsuret som McConaugheys karaktär Rustin ”Rust” Cohle använder har fått många att söka sig blå efter modellen. Som med mycket annat på internet dröjde det inte länge innan det började trilla in förslag på vad klockan liknade, men det var först i en intervju med seriens rekvisitör, Lynda Reiss, som vi fick ett officiellt svar.

Armbandsuret i True Detective (säsong 1)

I intervjun säger Lynda Reiss att Matthew McConaughey använder en Lorus Tidal. Specifikt modellen Lorus Tidal LR0021.

Modellen har en klassisk design i dykarklassen med boett i svart stil. Markörerna för timmarna går i rund och triangulär stil. Visarna är i mercedesstil och det finns ett datumfönster.

Lorus Tidal säljs normalt med ett armband i stål, men i tv-serien användes ett svart armband i gummi med texten ”Wind Velocity”. På ena sidan av armbandet visas vindkonvertering från meter per sekund till knop.

Hela intervjun med Lynda Reiss hittar du på Hodinkee och den är absolut läsvärd. Klicka här för att läsa intervjun.

Därför valdes Lorus Tidal till True Detective

Ofta används lite dyrare armbandsur i serier som en form av produktplacering där kända varumärken visar upp sig. Rolex, Omega och IWC är vanliga klockmärken att visas upp – men i True Detective skulle de inte ha passat menar Lynda Reiss. Det handlar om hur karaktären som använder armbandsuret ska presenteras.

I fallet med karaktären Rustin ”Rust” Cohle var grundberättelsen att han kom från en bakgrund som militär innan han blev kriminalare. Och att han sannolikt gjort en del andra saker i skuggorna som det inte pratas högt om. Att introducera karaktären med en Lorus Tidal på handleden skulle passa berättelsen ur ett visuellt perspektiv.

Som rekvisitörer hjälper vi till att etablera karaktärens socioekonomiska ställning i livet eller deras känslomässiga nivå, de saker de gör. Det är en stor skillnad mellan att berätta och att visa, och att visa är alltid mycket bättre. En klocka är ett perfekt exempel på det.

Om vi börjar med en karaktär och kameran panorerar uppåt och de bär en IWC, Rolex eller Omega, vet man automatiskt att de befinner sig på en viss ekonomisk nivå i livet. Om de däremot har något som hålls ihop med silvertejp, vet man något annat om dem, så vi måste lägga in de sakerna i lagren.

Klockan är enkel, men samtidigt klassisk och ett maskulint alternativ. Det är inte den dyraste klockan på marknaden, men inte heller den billigaste. Precis som Lynda poängterar finns utseendemässigt snarlika modeller från Timex för bråkdelen av kostnaden av en Lorus.

Hon fortsätter med…

Det jag har problem med är om en skådespelare har en extern produktplaceringsdeal – vad vi idag skulle kalla en influencer – vilket många av dem har. Du kommer att höra från en skådespelare, ‘Jag måste bära den här klockan,’ och jag kommer att säga, ‘Okej, men din karaktär ska vara en pank, arbetslös manusförfattare, och du går runt med en klocka värd $10,000 på dig. Det känns inte logiskt för mig. Jag skulle hellre vilja att du inte bär den alls.’ Men ibland – precis som med allt i underhållningsindustrin – måste man veta vilken strid man ska välja för att vinna kriget.

True Detective Säsong 1
Woody bar en okänd, rysktillverkad klocka. Foto: HBO

Klockan som Woody Harrelson bar i True Detective

Skillnaden i klockval mellan de båda karaktärerna i True Detective kunde dessutom inte vara mer åtskilda. Woody Harrelson bar en icke-namngiven, rysktillverkad klocka som vi fortfarande inte vet namnet på. Och sannolikt kommer den aldrig att bli identifierad heller.

Allt vi vet är bakgrundshistorien som ger en vis vink om valet. Rekvisitören valde armbandsuret för att Harrelsons karaktärs pappa var en veteran som stred i Korea. På den tiden var det vanligt med klockor designade likt en modernare Hamilton Ventura, så klockan han fick passade i tiden och stilen med hans karaktär.

Alternativen till Lorus Tidal LR0021

Att köpa en Lorus Tidal LR0021 idag är inte enkelt. Det finns inte många till försäljning och de som lägger ut sitt exemplar vet hur populärt armbandsuret är tack vare True Detective. Om du vill ha ett modernare, men liknande alternativ finns en hel del att välja på.

Lorus Tidal har inte en unik design på något vis. Att hitta en helt identisk klocka går inte, men du kommer väldigt nära med många andra tillverkare. Casio, Seiko, Citizen och Orient har alla snarlika modeller i prisklasserna 1 000 kronor upp till 10 000 kronor.

Ett av de bättre alternativen är Seiko Prospex Solar som är en snarlik dykarklocka med ett pris runt 5 000 till 6 000 kronor.

Vilken klocka använde Matthew McConaughey i True Detective?

En Lorus Tidal LR0021.

Vilken klocka använde Woody Harrelson i True Detective?

En okänd, rysktillverkad klocka som inte identifierats.

Categorized in: