Är du trött på att bära klockor som inte riktigt passar din handled? Har du svårt att hitta den perfekta balansen mellan en klocka som är för stor och en som är för liten?

Om du är en person som värdesätter både stil och funktionalitet är storleken på din klocka en viktig faktor att ta hänsyn till. Den här artikeln fördjupar dig kring valet av klockstorlekar och ger dig värdefulla insikter om hur du väljer rätt armbandsur för din handled.

Oavsett om du är en klockentusiast eller en nyfiken person som vill lära dig mer, kommer den här guiden att ge dig den kunskap du behöver för att fatta ett välgrundat beslut och hitta den perfekta klockan som inte bara kompletterar din stil utan också passar som handen i handsken.

Lästips: Skillnaden på armbandsur för herr och dam

Generella klockstorlekar för herr och dam
Mindre än 30 mmKlassisk dam
<30 – 35 mmStor dam
<35 mm – 38 mmUnisex
<38 mm – 40 mmKlassisk herr
<40 mm – 43 mmStor klassisk herr
Större än 43 mmStor herr
Oris armbandsur
Storleken på boetten spelar stor roll för hur armbandsuret upplevs på handleden. Foto: Joe Hepburn, Unsplash

Kolla på det här om klockstorlekar

Boettstorlek

Klockans boett innehåller urtavla, batteri och urverk. Det viktigaste måttet är boettens diameter. Storlekar för herrklockor varierar ofta mellan 38mm och 46mm. Äldre klockor hade storlekar runt 34-36mm, vilket fortfarande är klassiskt. Klockor under 35 mm ses idag som damklockor.

Skänklar

Det är de delar där armbandet fästs. När du mäter din handled, tänk på att inte inkludera skänklarna. En klocka är för stor om skänklarna sträcker sig utanför handledens kurva.

Boettens tjocklek

Tidigare var tunnare klockor mer eftertraktade. Nu, med större boetter, ökar även tjockleken. Tjockleken är viktig, särskilt om du bär klockan under kläder som skjortor med manschettknappar. Klockor mellan 38 mm och 42 mm har ofta en tjocklek på cirka 7 mm, medan större klockor kan vara upp till 9 mm tjocka. Kom ihåg att automatiska klockor är tjockare än batteridrivna.

Armband

Läder- eller nylonarmband kan justeras enkelt. Metallarmband kräver att länkar läggs till eller tas bort, vilket kan göras av en juvelerare eller urmakare. Hos Magnussons Ur justerar vi armbandets längd utan extra kostnad.

Klockkomponenter

Detaljer som siffror, visare och krona påverkar klockans utseende och proportioner. Större komponenter kan få klockan att se större ut. Alla delar bör harmonisera för ett balanserat och tilltalande utseende.

Tips på hur du testar klockstorleken

När du provar ett armbandsur är det viktigt att se till att det sitter bekvämt på din handled. Klockan ska inte vara för stor eller för liten.

• Lägg klockan på din handled och se till att den inte sticker ut utanför handleden.

Om klockan sticker ut utanför handleden kommer den att se stor och klumpig ut. Glöm inte att skänklarna måste räknas med i storleken. Ofta anges de inte i specifikationerna.

• Sätt på dig klockan och se till att den inte är för tight eller för lös.

Om klockan är för tight kommer den att vara obehaglig att bära. Om klockan är för lös kommer den att glida runt på handleden. En bra urmakare hjälper dig att justera eller byta ut armbandet om det behövs.

• Vänd dig om och se till att klockan sitter snyggt på din handled.

Klockan ska vara proportionell mot din handled och den ska inte störa dina rörelser. Ett tips är att låta någon annan kontrollera storleken åt dig eftersom de får ett annat perspektiv. Ta gärna en bild och kolla.

Categorized in: