Lagom hårt! Det kanske är lättare sagt än gjort, men klockan ska varken sitta för löst så att den snurrar på sig och inte heller sitta så hårt att det känns obekvämt. Här kommer några tips på hur du ska tänka.

1. MÄT HANDLEDEN MED MÅTTBAND

Det första du måste veta är handledens omkrets. Det hjälper dig att förstå hur stor klocka du bör ha på handleden.

En för stor boett med boetthorn som sticker ut utanför handleden kommer att vara oproportionerlig med en obekväm känsla. Ett korrekt mått på handleden ger ett bra underlägg för valet av klocka och armband.

Boetthornen på klockan har fästena för armbandet och får inte sticka utanför handleden.

För att mäta handleden behöver du ett måttband. Du kan mäta själv, men har du någon i närheten som kan hjälpa är det lite lättare. Mät så här:

1. Notera ungefär var du vill att klockan ska sitta på handleden. Normalt är det cirka en boettbredd ovanför ovanför där handleden slutar, eller precis ovanför de ledbara benen som sticker ut på vardera sida om handleden.
  2. Placera måttbandet runt handleden där klockan ska sitta. Tänk på att den inte får vara för lös runt handleden när du mäter. Notera omkretsen.
  3. Ta omkretsen och lägg på ungefär 6 millimeter. Det gör det lättare att hitta en klocka och armbands som sitter bekvämt.

Glöm inte att mäta runt den handled där klockan ska sitta. Normalt används klockan på vänster handled.

2. VÄLJ RÄTT BREDD PÅ KLOCKARMBANDET

När bredden på handleden är mätt är det dags att ta reda på bredden på klockarmbandet. De vanligaste storlekarna är 18 millimeter till 20 millimeter beroende på vilken klockmodell som det gäller.

Även smala handleder kan använda de bredare varianterna på 20 millimeter. Det som avgör huruvida klockarmbandet är för stort eller inte beror på typen. En variant av stål med länkar kan bli överväldigande medan ett nättare armband av läder kan sitta helt perfekt.

Mät mellan boetthornen så får du antalet millimeter på armbandet.

Om du redan har ett armbandsur, men är osäker på bredden på klockarmbandet kan du mäta avståndet mellan boetthornen. Tänk på att mätningen måste vara mycket exakt eftersom klockarmband säljs på millimetermått.

3. VÄLJ RÄTT STORLEK PÅ KLOCKAN

Storleken på själva klockan är generellt mellan 28 millimeter och 44 millimeter. På pappret kanske det inte låter speciellt mycket i skillnad, men på handleden kan skillnaden mellan 38 millimeter och 40 millimeter vara dramatisk.

När man pratar om storleken på klockan är det normalt boettens som gäller, från yttre kant till yttre kant.

• Herrmodellerna har vanligtvis en diameter på 40 till 44 millimeter. Många märken har även något mindre varianter på 36 till 38 millimeter. Perfekt för dig som har en mindre handled, men gärna vill ha samma stil och utseende som de större varianterna.
  • Dammodellerna stannar ofta kring 36 millimeter. Men de sträcker sig hela vägen ner till 28 millimeter för de nättaste modellerna på marknaden. Tänk på att även herrmodeller fungerar för kvinnor utan problem. Det är ofta bara stil och storlek som skiljer dem åt, inget mer.
  • Unisexmodeller har en diameter kring 36 till 38 millimeter och är designade för att passa alla former av handleder, stora som små.

När du väljer storleken är det viktigt att tänka på boettens storlek så att den matchar din handled. Men det stannar inte där. Du måste även kolla storleken inklusive boetthornens längd så att de inte sticker utanför handleden.

Lästips: Skillnaden på armbandsur för herr och dam

Även tjockleken spelar roll. En klocka på handleden som är 13 millimeter tjock och har breda ring (exempelvis som Seiko 5 Sports har) runt boetten kan snabbt bli alltför stor på en tunn handled. Tunnare modeller på 10 millimeter och utan bred ring får en helt annan effekt – och då kan båda varianterna ha identisk bredd på 40 millimeter.

Så mäter du boettstorleken

Boetten är den yttre delen som omger klockans urtavla. Boetten är vanligtvis tillverkad av material som stål, titan eller plast. Boettens storlek mäts över klockans diameter exklusive kronan, måttet anges oftast i millimeter.

Seiko armbandsur boetten

Du kan mäta antingen vertikalt eller horisontellt. Normalt är klockan helt rund eller kvadratisk i formen, vilket gör att du får mäta precis som du vill. Tänk på att inte räkna in kronan eller eventuella knappar.

Glöm inte att räkna in boetthornen eftersom de lägger på en hel del millimetrar på vissa klockmodeller, och det påverkar när klockan är på handleden.

Categorized in: